Enkel övning du som stressad/utbränd eller oroligt lagd kan använda för att lugna ned hjärnaktiviteten!

Det är lätt att tro att man ska vänta med att ta till denna åtgärd, först när det verkligen behövs, för det är då man vill ha och tror sig se effekt…Kan ske, men troligtvis inte. Varför fungerar inte det då?

Jo, man är redan “uppvarvad”, tankarna bara snurrar och att då testa något nytt brukar inte fungera, det vet man ju från andra tillfällen, eller hur?

Det är precis som med andning och avslappningsträning inför att föda barn, man behöver öva innan för att kunna använda det när det gör ont och är intensivt…Så mitt råd är att göra denna övning INNAN den behövs!

Redan när man tränar och övar kroppen på att gå in i detta lugna tillstånd, så hjälper man kroppen att gå ned i grundspänning!

Jag har haft klienter som upplevt ett helt annat lugn, utan att hjärnan “snurrar” på, för första gången i sitt vuxna liv, vid den här övningen. Några andra har med framgång använt den innan det är dags att somna, för sina sömnsvårigheter. Om man sitter vid ett möte och känner sig olustig eller oron börjar krypa i kroppen kan man göra denna övning där och då, ingen ser att man korsar sina armar och ben under bordet.

De flesta av oss gör faktiskt delar av denna position till vardags, det är när vi sitter och korsar våra ben, utan att veta att den har ett annat syfte:)

Så hur gör man då?

Vart du än sitter, ligger eller står kan du utföra övningen:

* Sträck fram armarna med händerna vända utåt, korsa dem och knäpp händerna “bakvänt”, fäll in de knäppta händerna mot dig
och låt dem vila uppe på bröstkorgen.

* Korsa sedan benen och genom att se vilken arm som ligger överst, lägger du benet på samma sida överst. Dvs, vänster arm och ben överst eller tvärtom

* Blunda gärna och  “fäll ned” ögonen innanför ögonlocken och fokusera på hjärtat, då lugnar sig hjärnan ännu mer.

IMG_0630

Håll positionen tills du känner lugnet som sprider sig i hela kroppen och knoppen. Positionen hjälper hjärnhalvorna att ställa sig i samma läge…        t ex. vid ett möte kan du ha händerna enkelt korsade i knät, det räcker gott, och självklart behöver du då inte blunda:)

Passa på när du sitter på bussen, åker bil, tar en liten paus på arbetet, en stund i soffan efter jobbet, innan du somnar på kvällen. Du ska se att om du använder positionen ofta under dagen, sjunker dina stressnivåer markant. En ganska liten åtgärd som kan ge stor effekt!

/ Jane

Vill du inte missa nästa effektiva tips, skriv upp din mailadress här nedan, så får du nästa nyhetsbrev!

Pin It on Pinterest

Share This